Kuinka kiivetä kukkulalle – ja sieltä alas oli koronan synnyttämä teos

Sen sijaan, että olisimme valinneet jonkun valmiin sadun, lähdimme liikkeelle nollasta, inspiraationa vain supervoimat.

Idea lähti Aurinkobaletissa liikkeelle keväällä 2020. Pohdimme, mitä voisimme vaihtoehtoisesti tehdä, kun koronapandemian ensimmäinen aalto sulki teatterit. Päädyimme videotehtävään supervoimista koululaisille ja sen jälkeen niiden pohjalta tehtävään lastenteokseen.

Annoimme siis oppilaille tehtäväksi ohjevideomme opastuksella kuvata oma vapaamuotoinen tanssivideo valitsemastaan supervoimasta. Videoiden liikemateriaalia oli tarkoitus käyttää uudessa teoksessa. Lopulta videoita ei kuitenkaan tullut montaa, joten esitys piti kasata vähän eri tavalla kuin olimme alun perin ajatelleet.

Teoksen sankareina tanssivat Don Limari (vas.), jota esittää Linda Björkqvist, Don Hypnotrick, jota esittää Patrick Di Quirico, Don Eläina, jota esittää Elina Raiskinmäki ja Don Cômppu, jota esittää Côme Calmelet-Pyykkö. Kuva: Jussi Virkkumaa

Ensin piti keksiä tanssijoillemme supervoimat, jotka löytyisivät fyysisen liikkeen ja kehon kautta ja toimisivat meidän näyttämöllämme. Lopulta valikoitui ehkä vähän erikoisiakin supervoimia, kuten esimerkiksi lima. Löydettyjen supervoimien kautta syntyivät myös hahmojen nimet Don Comppu, joka pomppii, Don Eläina, joka voi vaihtaa hahmoa linnuksi, kissaksi tai pallokalaksi, Don Hypnotrick, joka pystyy hypnotisoimaan ja Don Limari, jonka lima toimii kuin liima.

Don Eläina voi muuttaa muotoaan esimerkiksi pallokalaksi. Kuva: Jussi Virkkumaa

Aurinkobaletilla on jo pitkä perinne klassikkosatujen tuomisesta näyttämölle, mutta nyt tilanne oli erilainen. Sen sijaan, että olisimme valinneet jonkun valmiin tarinan tai sadun, lähdimme liikkeelle nollasta, inspiraationa ensin vain supervoimat. Itselleni toimi inspiraation lähteenä myös Don Quijoten hahmo ja romaanin tarina.

En halunnut kuitenkaan kertoa Don Quijoten tarinaa, vaan pelkästään käyttää joitain vaikutteita. Teoksen tarina taas lähti muokkautumaan hahmojen fysiikasta ja keskinäisestä vuorovaikutuksesta.

Teoksen alussa sankarit mittelevät voimiaan, ennen kuin löytävät yhteistyön edut. Kuva: Jussi Virkkumaa

Varsinaista tarinaa en kuitenkaan tässä kerro, jokainen katsoja löytäköön siitä omansa. Teoksessa annettaan viitteitä ja illuusioita, erilaisia yhdistelmiä, joita jokainen voi tulkita omalla tavallaan. Toki jokaisella tekijällä, minulla ja tanssijoilla, on oma selkeä tarinansa, jonka me olemme rakentaneet harjoitusten aikana.

Mieluisin tapa minulle lähteä tekemään teosta on nollapiste. Tanssijoiden fysiikka määrittää liikekielen, jota teoksessa käytetään. Näin jokaiseen teokseen luodaan oma kieli, tapa liikkua, joka lopulta määrittelee teoksen kulun. Ryhmätyöskentely tässä teoksessa vaikutti taas koko teoksen ”opetukseen” yksilössä tai ryhmässä piilevästä voimasta.

Teoksen ytimenä on ryhmätyön ja yhdessä tekemisen voima. Kuva: Jussi Virkkumaa

Yhtenä isona elementtinä esityksessä on muovi. Ajatus muovin käytöstä lähti liikkeelle hyvin pienestä hetkestä. Näyttämön reunalle oli jäänyt tyhjä muovinen pukupussi, johon osui hetkeksi valo ja muovi alkoi elää omaa elämäänsä. Kun olin päättänyt käyttää muovia yhtenä osana teosta, piti sille löytää myös rooli ja tarkoitus, mutta myös keino päästä eroon käytetystä muovista näyttämöllä.

Hyvin arkisia asioita, mutta kun katsoo asiaa eri näkökulmasta, niin siinähän on yksi tämän hetken suurimmista ongelmista – miten pääsemme eroon muovijätteestä vahingoittamatta maapalloa. Piti löytää myös syy muovin käyttöön, mistä syntyi ajatus muoviin pakatuista action-nukeista.

Yhtenä elementtinä esityksessä toimii muovi. Sillä on monia merkityksiä, kuten idea muoviin pakatusta action-nukesta. Kuva: Jussi Virkkumaa

Tässä siis keskeiset osatekijät, joista teos rakentui. Laittamalla neljä erilaisin supervoimin varusteltua Don-hahmoa näyttämölle ja sitten kisailemaan keskenään, löytyi yhteinen voima, voima toimia yhdessä ryhmänä. Tästä tuli myös tarinan ydin.

Emme kuitenkaan halunneet sormi pystyssä opettaa, vaan kuten Suvi Satama Turun Sanomissa (10.10.2020) hienosti kiteyttikin: ”Teos antaa tilaa lapsen omalle ajattelulle ja haastaa hänet muodostamaan itse käsityksensä siitä, millaisena supersankarina hän kunkin hahmon näkee.”

Kuinka kiivetä kukkulalle - ja sieltä alas

Urmas Poolamets

Tietoa kirjoittajasta

Urmas
Poolamets
Aurinkobaletti
Tanssija-koreografi ja Aurinkobaletin taiteellinen johtaja