Kuukauden päästä näyttämöllä: Hobitti

Hobitti on lavastajan unelmaduuni

Rihmaisia puita, jylhiä kallioseinämiä ja kellertävää tippukiveä tuntuu löytyvän vähän joka paikasta, kun suunnistaa Turun Kaupunginteatterin lavastamosta Päänäyttämölle. Ja minähän suunnistin, sillä lavastussuunnittelija Teemu Loikas näytti Hobitin harjoitustauolla, millä mallilla suurtuotannon lavastus on, kun ensi-ilta häämöttää vielä kuukauden päässä.

Paljon on tehty ja paljon ehtii vielä tapahtua. Isoimmat lavaste-elementit valmistettiin ja teknisiä ratkaisuja testattiin teatterin ollessa suljettuna yleisöltä koronan takia. Nyt on aika keskittyä viimeistelyyn ja pintakäsittelyyn. Harjoituksissa käydään läpi muutamia kohtauksia kerrallaan, joten kaikkia lavasteita ei vielä tarvita näyttämölle kerralla. Osa odottaakin maalausvuoroaan lavastamossa.

Järvikaupunki rakentuu maalikerros kerrallaan lavastamossa.

 

Paluu tuttuun Keski-Maahan

Hobitissa liikutaan samassa maailmassa, kuin Taru sormusten herrasta -esityksessä, mutta yhteisiä tapahtumapaikkoja on oikeastaan vain Kontu. Sen osia kierrätettiinkin Hobittiin. Muuten tarinassa seikkaillaan esimerkiksi Synkmetsässä ja Yksinäisellä vuorella.

Teemu astumassa Bilbon Hobittikoloon Konnussa (tai no, sivunäyttämöllä).

 

Teemulle J.R.R.Tolkienin romaanien näyttämöversioiden lavastaminen on unelmatyötä. Kirjat ovat hänelle tuttuja jo nuoruudesta ja fantasiamaailman luominen on suunnittelijalle mukavan vapaata rajoitteista. Hän haki inspiraatiota työhönsä Tolkienin ja muiden hänen teoksiaan kuvittaneiden piirroksista eikä halunnut liikaa rikkoa yleisön ennakkomielikuvaa Keski-Maasta. Paperille ja pienoismalliin syntyi oman näköisiä ja monipuolisia näyttämökuvia, joita muiden suunnittelijoiden olisi helppo osaltaan täydentää ja rikastaa.

Hobitin osalta Teemun suunnittelutyö alkoi vuonna 2019 ohjaaja Mikko Koukin ja muun suunnitteluryhmän tapaamisesta. Ensimmäisenä yhteistyötä tehtiin pyrotekniikan suunnittelusta vastaavan Tero Aallon kanssa, sillä tulta syöksevälle lohikäärmeelle kaavailtiin Hobitissa lyhyttä, mutta erittäin merkittävää roolia.

Tippukiviluolasto rakentuu Päänäyttämölle harjoitustauolla.

 

Mielikuvista millintarkkaan toteutukseen

Lavastajan työ on luovaa ja antoisaa, mutta ensi-illan lähestyessä myös paineet kasvavat. Selkeät deadlinet ja työn jakautuminen välietappeihin kuitenkin auttavat, kun jo etukäteen tietää, milloin kiire helpottaa. Teemusta lavastajan työssä kiinnostavinta on päästä koko ajan uusien, erilaisten projektien kimppuun. Välillä luodaan kokonainen maailma eri kolkkineen, välillä taas mietitään pienellä näyttämöllä olisiko tuo lavastetuoli sininen vai punainen ja mitä tyhjyydellä halutaan sanoa. Kaikilla tekijöillä on oma kädenjälkensä ja onkin rikkaus, että suunnittelijat kiertävät eri teattereissa, sillä samalla ideat ja vinkit kiertävät tuotantotalosta toiseen.

Näkymä lavastamosta, eli tuttavallisemmin verstaalta.

 

Turun Kaupunginteatterin lavastamossa rakennetaan limittäin useiden eri esitysten lavasteita. Työ on tarkkaan aikataulutettua, jotta tilaa ja tekijöitä riittää isojen elementtien kokoamiseen, työstöön ja pintakäsittelyyn. Korona pisti Hobitin tuotantoaikataulun kokonaan uusiksi, sillä esityksen ensi-iltaa siirrettiin vuodella. Alun perin Hobitin piti pyöriä näyttämöllä yhtä aikaa Niskavuoren nuoren emännän ja Cabaretin kanssa, mutta lykkääntymisen myötä esityksen niin kutsutut vastakappaleet vaihtuivat. Sen takia myös näyttämötekniikan ja varastointitilan käyttö piti suunnitella uusiksi eri esitysten tarpeiden mukaan. Vaikka valmisteluaikaa tuli tavallaan enemmän, monet uudet tuotannot kiilasivat Hobitin tekemisen väliin.

Lavastamon ja näyttämöt toisistaan erottavalla rekkakäytävällä voi törmätä esimerkiksi metrien korkuisiin pylväisiin.

 

Yhteistyö tiivistyy näyttämöllä

Vauhdikkaassa Hobitissa käytetään paljon pyörönäyttämöä ja lavanostimia, joilla saadaan liikettä ja vaihtelua näyttämökuviin. Tällä hetkellä harjoituksissa ratkotaan, miten eri suunnista tulevat lavasteet, valot, videoprojisoinnit ja näyttelijät liikkuvat keskenään ja miten äänimaailma rytmittää kohtauksia. Esitystekniikka herättää kuin taikaiskusta kulissit eloon ja näyttämömiesten käsittelyssä ne sujahtavat osaksi tarkkaa koreografiaa.

Lavasteiden yksityiskohtiin kiinnitetään huomiota etenkin etunäyttämöllä, missä ne nousevat parrasvaloihin ja näkyvät hyvin katsomoon.

 

Maali häämöttää jo!

Kuukausi ennen ensi-iltaa kaikki osastot kiirehtivät kohti yhteistä maalia. Teemun ja monen muun tekijän osalta työ huipentuu juhlahetkeen, mutta näyttämötyöryhmä sekä myynti- ja markkinointiosasto jatkavat esityksen parissa vielä kymmenien näytösten ajan. Ja niistä yleisökin pääsee vihdoin nauttimaan!

Näkymä katsomosta Päänäyttämölle.

 

Lue lisää

Hobitti Turun Kaupunginteatterissa

Ensi-ilta Päänäyttämöllä 13.11.2021

Liput 25-54 € verkkokaupasta

Emmi Kantonen, Turun Kaupunginteatteri

Tietoa kirjoittajasta

Emmi
Kantonen
Viestintäkoordinaattori
Turun Kaupunginteatteri
Kirjoittaja nauttii päästessään välillä näkemään, mitä valmistavilla osastoilla tapahtuu, sillä oma työ on pääasiassa näyttöpäätteen edessä kökkimistä.