Mitä lukisin seuraavaksi – suosittelun vaikeudesta

Vähän kuin Tinder, mutta kirjoilla

Kirjaston asiakaspalvelussa työskennellessä yksi tyypillisimmistä kysymyksistä, ainakin kaunokirjallisuusosastolla, on: “Voitko suositella jotain hyvää kirjaa?” Tunnen kollegoja, joille tämä ei ole millään tavalla ongelmallinen tilanne, vaan päinvastoin mahdollisuus aloittaa rönsyilevä keskustelu kaunokirjallisuuden viimeisimmistä trendeistä, kiinnostavimmista uutuuksista ja kestävimmistä klassikoista.

Itse luen lähinnä tieteis- ja fantasiakirjallisuutta (ja niitäkin vähän), joten lukemisen suosittelu on aina tuntunut haastavalta: scifiä on turha suositella asiakkaalle, joka ei kyseisestä genrestä ole kiinnostunut, ja toisaalta genren harrastajat usein tietävät mitä haluavat, eivätkä siten tarvitse henkilökunnan suosituksia. Toisaalta on olemassa myös se osa asiakkaista, joka ei syystä tai toisesta halua tai voi tulla henkilökunnan juttusille, mutta silti kaipaisi vinkkejä lukemisen löytämiseksi. Miten kirjasto voisi palvella paremmin myös heitä?

Datasta apua suositteluun?

Internetin ja verkkokauppojen maailmassa on jo pitkään tehty suosittelua, joka perustuu yrityksille kertyneeseen dataan asiakkaiden kulutustottumuksista ja -käyttäytymisestä. Kun tätä tietomassaa on kertynyt riittävän paljon, voidaan ostosuosituksia tehdä suhteellisen luotettavasti: jos tähän asti 20 % housujen ostajista on samalla hankkinut vyön, kannattaa seuraavillekin housujen ostajille vinkata nettisivun laidassa, että nyt meillä on myös vyöt hyvässä tarjouksessa.

Tällainen havaittuihin trendeihin perustuva suositteleminen on tehokasta, mutta pitkälle vietynä tuottaa myös haasteita. Jos aina suositellaan sitä kaikkein ilmeisintä vaihtoehtoa, niin miten käy yllätysten ja löytämisen riemun? Mitä, jos juuri näiden housujen kanssa henkselit olisivatkin aivan lyömätön yhdistelmä, mutta en koskaan tule ajatelleeksikaan henkseleitä, koska verkkokaupan algoritmi ei ymmärrä minulle niitä tarjota?

Äärimmillään algoritmien tapa ohjata käyttäjän näkemää sisältöä voi synnyttää tilanteita, joilla on aitoja haittavaikutuksia yhteiskunnallisella tasolla. Ei ole ongelmatonta, jos verkossa kohtaamamme uutis- ja some-sisältö määräytyy henkilökohtaisten mieltymystemme perusteella - varsinkaan, kun sisältöalgoritmit ovat Googlen ja Facebookin kaltaisten jättimäisten toimijoiden kaupallisia salaisuuksia. Tästä “informaatiokuplan” käsitteestä onkin julkisuudessa virinnyt runsaasti keskustelua, yksi hyvä tiivistys aiheesta löytyy tästä YLEn parin vuoden takaisesta kirjoituksesta.

 

Åbok auttaa, mutta ei liikaa

Palataanpa kirjastomaailmaan ja lukemisen suositteluun. Turun kaupunginkirjasto on syksyllä julkaisemassa Åbok-verkkopalvelun, joka on tarkoitettu yhdeksi mahdolliseksi vastaukseksi lukusuositusten problematiikkaan. Åbok tarjoaa käyttäjälle alkuun kourallisen kirjoja, joista hän voi valita, että onko kirja kiinnostava vai ei. Eli vähän kuin Tinder, mutta kirjoilla.

Sitä mukaa, kun valintoja tehdään, alkaa taustalla oleva suositusalgoritmi tarkentamaan suosittelujaan käyttäjän mieltymysten mukaisiksi. Åbok ei osaa kertoa, että onko kirja juuri nyt hyllyssä, mutta näyttää kirjan hyllypaikan sijainnin Turun pääkirjaston pohjakartalla, sekä tarjoaa mahdollisuuden virtuaalisesti selata minkä tahansa kirjahyllyn sisältöä.

Yksi kirjaston ja sen kokoelman tärkeimpiä ominaisuuksia kuitenkin on mahdollisuus tarjota yllättäviä löytöjä, ruokkia mielenkiintoa uusiin asioihin.

Åbokin suosittelujen takana on valtava massa vuosien varrella kertynyttä dataa lainauksista. Tämä data on käsitelty täysin anonyymisti, eli kenenkään tunnistettavia henkilötietoja ei prosessissa käsitellä. Sen sijaan algoritmi haistelee teosten välisiä yhteyksiä esimerkiksi sen perusteella, että lainataanko kirjan X kanssa samaan aikaan useammin kirja Y kuin kirja Z. Näitä yhteyksiä ei kuitenkaan ole haluttu painottaa liikaa, jottei syntyisi yllä mainitun informaatiokuplan kaltaista, itseään ruokkivaa luuppia. Yksi kirjaston ja sen kokoelman tärkeimpiä ominaisuuksia kuitenkin on mahdollisuus tarjota yllättäviä löytöjä, ruokkia mielenkiintoa uusiin asioihin.

Mielenkiinnolla odotan millaisia kokemuksia Åbok kirjaston käyttäjille tulee tarjoamaan. Jos suosittelut ovat liian itsestään selviä, tai liiankin yllätyksellisiä, niin säädetään järjestelmää sitten paremmaksi. Ja tietysti edelleen saa tulla kyselemään kirjavinkit suoraan henkilökunnalta - minulla onkin muutama hyvä ehdotus heti valmiina.

 

Aki Pyykkö

Tietoa kirjoittajasta

Aki
Pyykkö
informaatikko
Kirjastopalvelut, vapaa-aikatoimiala
Kirjoittaja on IT-asioita välttävästi ymmärtävä humanisti, jonka kirjahyllyssä on ihan liikaa Amazonin suositusten perusteella hankittuja kirjoja.
Asiasanat: