Näyttelyt

Ajankohtainen näyttely WAMx-tilassa

WAM

9.10.2020–10.1.2021
ROSA BARBA Touched By The Same Breath Of Air

Rosa Barban ensimmäinen soolonäyttely Suomessa on esillä 9.10. alkaen WAMin päätiloissa. Touched By The Same Breath Of Air (Saman henkäyksen koskettama) esittelee Barban viimeisimpiä filmi- ja videoteoksia ja veistoksia. Näyttelyn keskeinen osa on Blind Volumes (2016) – valtaisa teräsrakennelma, joka täyttää WAMin koko veistossalin ja toimii näyttämönä dynaamiselle koreografialle, jossa yhdistyvät visuaalinen kuvasto, valo ja ääni.

Barban töille on tyypillistä aineettoman yhteentörmäys filmin aineellisten ominaisuuksien kanssa. Tarkastelussa ovat niin projektorit, valkokankaat kuin itse filmikin, mutta myös ympäröivät elementit: aika, tila, valo ja ääni. Elokuvia ja taidetta opiskellut Barba avaa filminkäytöllään uusia näkemisen tapoja. Käyttäen eri tieteenalojen, kuten tähtitieteen ja geologian, sekä kulttuuria tallentavien arkistojen kuvastoja, Barba haastaa taiteellisella lähestymistavallaan lineaariset tavat esittää ja jäsentää tietoa Barban yhdistellessä ja asetellessa asioita nähtäväksi uusilla tavoilla näyttelyn filmit, installaatiot ja veistokset pyrkivät laajentamaan filmiä ilmaisumuotona. Teokset luovat oman logiikkansa, joka haastaa käsityksiä siitä, miten nykyaikainen kuvallinen ilmaisu muokkaa ja muuntaa tietoa.

Rosa Barba: The Color Out of Space, 2015. Photo: Blaine Campbell © Rosa Barba.

Barban keskeisin väline on filmi, jota täydennetään muilla aikaan sidotuilla välineillä. Näyttelyn ohella julkaistaan Barban töiden yhteydessä ilmestyvän Printed Cinema -julkaisusarjan 21. numero. Eräänlaisen sekundaarilähteen luovat julkaisut koostuvat filmien pysäytyskuvista, tekstistä ja valokuvista, jotka sisältävät muun muassa tutkimusmateriaalia ja käyttämättömiä filmikatkelmia. Julkaisun uusia numeroita painetaan näyttelyiden yhteydessä.

Rosa Barba (synt. 1972, Agrigento, Italia) on Berlinissä asuva taiteilija. Hänen töitään on ollut laajalti esillä museoiden soolonäyttelyissä ja nykytaiteen katselmuksissa kautta maailman, sekä myös biennaaleilla ja elokuvafestivaaleilla. Viimeisimpiin näyttelyihin lukeutuvat muun muassa 7. Yokohama Triennale Japanissa 2020, Park Avenue Armory New Yorkissa 2019, Pirelli HangarBicocca Milanossa 2017 ja Reina Sofia -museon Palacio de Cristal Madridissa 2017. Barba on voittanut useita arvostettuja kuvataidepalkintoja kuten Calder Prizen 2020.

Näyttelyn kuraattorina toimii Jonni Saloluoma.

Näyttelyopastukset

  • suomeksi sunnuntaisin klo 14
  • ruotsiksi 25.10., 29.11. ja  27.12.2020  klo 15 sekä 10.1.2021 klo 15.

WAMx

6.11.2020-31.1.2021
Ulrike Mohr C6 (Carbon)

WAMx:ssä on esillä saksalaisen kuvataitelija Ulrike Mohrin näyttely C6 (Carbon). Mohr työskentelee hiiltämällä puuta ja puuesineitä. Puuhiilellä työskentely edustaa hänelle erityistä keskittymisen ja tiivistämisen muotoa. Häntä innostavat työn aikaansaamat aistituntemukset, kuten tuoksu, tuli ja hiiltyneiden töiden ääni sekä tuotantoprosessi, joka on lähes rituaalinomainen.

Puuhiili muistuttaa orgaanisesta alkuperästään huolimatta mustaa mineraalia ja siksi sen keveys yllättää. Se on kiteistä, höyhenenkevyttä, haurasta ja täysin valon sisäänsä imevää. Mikro-organismit ja eläimet eivät voi syödä hiiltä – hiilletyt objektit säilyvät ikuisesti, ne ovat ajattomia. Puuhiili on kuitenkin samalla todella haurasta ja lyhytikäistä. Mohr työskentelee näiden kahden vastakohdan välillä.

Luonnon havainnoinnista avaruudellisiin piirroksiin

Ulrike Mohr: Slicing Time (2016). Kuvaaja: Thomas Gunnar Bagge. 

Mohr hyödyntää taiteessaan muodonmuutoksen prosesseja, joihin vaikuttavat monipuolinen tutkimus ja peritty tieto, mutta myös satunnaiset tapahtumat. Kuvanveistäjänä hänen lähtökohtanaan ovat luonnon havainnointi ja prosessisuuntautunut kontekstiin liittyvien materiaalien käsittely. Hän muuttaa nämä materiaalit runollisiksi installaatioiksi, joiden ajalliset ulottuvuudet ovat luontaisia lyhytikäisille aineille.

Hiilen polttamisesta on muutaman viime vuoden aikana tullut hänelle ominainen työskentelytapa. Taiteilija harjoittaa itse tätä jo lähes kadonnutta ammattia, jossa puuta lämmitetään asteittain ilmattomassa tilassa, kunnes se muuttuu fysikaalisesti muuttumattomaksi. Hän huomioi työskentelyssään erilaiset hiileen liittyvät historialliset, kulttuuriset, ympäristöä koskevat ja metaforiset johtopäätökset. Mohr kuvailee töitään ”avaruudellisiksi piirroksiksi”, jotka on tehty vanhimpiin piirrosmateriaaleihin kuuluvasta hiilestä, ei kuitenkaan pigmenttinä paperille vaan kolmiulotteiseen avaruuteen luotuina viivoina.

Ulrike Mohr (s. 1970) asuu ja työskentelee Berliinissä.

Asiasanat: